تبلیغات
یا زهرا(س) - زهد ، شرط خدا برای دادن مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی


زهد ، شرط خدا برای دادن مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی
طبقه بندی: حدیث اخلاقی، امام خامنه ای، مطلب، | نظرات : نظر
برچسب ها: بیانات، زهد، شرط خدا برای دادن مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی، حدیث، بیانات در دیدار کارگزاران نظام،


مربوط به : بیانات در دیدار کارگزاران نظام
تاریخ : 1378/08/15
نوع(ها) : حدیث, نهج‌البلاغه
کلیدواژه(ها) : اسلام, زهد

عنوان فیش :[با کلیک روی عنوان زیر، عنوان جدیدی پیشنهاد دهید]
زهد ، شرط خدا برای دادن مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی

متن فیش : 
یک عامل دیگر[در پیشرفت اسلام]، لااقل در رأس این حرکت این بود که به خود - آنچه که به شخص و به بهره‌مندیهای مادی برای خود انسان برمی‌گردد - بی‌اعتنا بودند. این عامل بسیار مهمّی است. این همه که ما در روایات،(1)در نهج‌البلاغه،(2) در کلمات نبیّ‌اکرم و ائمه علیهم‌السّلام و بزرگان درباره‌ی بی‌رغبتی به دنیا و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا برای شخص خود تأکید و توصیه داریم]، به‌خاطر تأثیر عظیم این عامل است. البته دشمنان اسلام و کج فهمان مسلمین، گمان کردند یا وانمود کردند که اگر در اسلام گفته شده است زهد؛ یعنی دنبال دنیا به معنای مظاهر عالم وجود و مظاهر زندگی نروید. در حالی‌که مسأله این نبود؛ بلکه دنیای بد و دنیای مذموم و این‌که من و شما، خود و منافع مادّی خودمان را هدف قرار دهیم و دنبال آن باشیم، مورد نظر بود. این، آن چیزی است که بیچاره کننده و ویران کننده و اساس بدبختیهاست .اولیای خدا - کسانی‌که توانستند آن پرچم را محکم در دست گیرند و این راه دشوار را راحت، بدون خستگی و بدون از پا افتادن پیش ببرند - کسانی بودند که از این گردنه گذشتند. لذا در دعای بسیار خوش مضمون ندبه که در ابتدای آن، خدای متعال را بر آنچه که برای اولیایش پیش آورده است، حمد می‌کند؛ که یکی از آن زیباترین و پرمغزترین مفاهیم، بخصوص در این عبارات و جملات اوّل دعا مندرج است - می‌فرماید: «بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه و زخرفها و زبرجها»؛آنها را به بالاترین مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی رساندی؛ به آن نعمتهایی که «لا زوال له و لا اضمحلال». این نعمتها را به آنها دادی و انتخابشان کردی؛ اما این شرط را برایشان گذاشتی. پیامبر در بالاترین نقطه‌ی تعالی وجودی انسان است. این بدون کمک الهی که ممکن نیست؛ بدون زمینه دادن خدا که ممکن نیست؛ اما خدا این امتیاز را در مقابل یک شرط می‌دهد: «الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه و زخرفها و زبرجها فشرطوا لک ذلک»(3)؛ قبول کردم و عمل کردم. لذا عنصری مثل پیامبر و امیرالمؤمنین به‌وجود می‌آید؛ پولادین، خسته‌نشو. تمام‌نشو. باری را بر دوش می‌گیرند که این بار، فقط مخصوص زمان خودشان نیست؛ حرکتی را به وجود می‌آورند که با پایان عمر خودشان، پایان پیدا نمی‌پذیرد.

1 ) مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ
ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: هر كس زاهد شود و مهر دنیا را پشت سر اندازد، خداوند تعالى، حكمت و كاردانى را در قلب او مستقر سازد و زبانش را به حكمت گویا سازد، و از كاستى و كژى دنیا با خبرش سازد تا آنجا كه هم درد را بشناسد و هم درمان را بداند. و بالاخره با سلامت جسم و جان وارد بهشتش سازد

كافی،كلینی ج 2 ص 128 ارشاد القلوب ، حسن بن محمد دیلمی: ج 1 ص 16 بحارالانوار ،علامه مجلسی : ج 67 ص 309




2) نهج‌البلاغه خطبه شماره 81
از سخنان آن حضرت است در باره زهد
أَیُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِكَ عَنْكُمْ فَلَا یَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُكْرَكُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَیْكُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ كُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ .
اى مردم، زهد عبارت از كوتاهى آرزو، شكر نزد نعمت، و كناره گیرى از محرمات است. اگر (جمع) این سه واقعیت از شما دور شد حد اقل اینكه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و به فراموشى شكر نعمت دچار نشوید، زیرا خداوند به وسیله حجت‏هاى آشكار و روشن، و كتابهایى كه عذر بین و واضح خدا بر بندگان است جاى عذرى براى شما باقى نگذارده است




2) نهج‌البلاغه قصار شماره 4

وَ قَالَ ( علیه السلام ) : الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَى .
آن حضرت فرمود: ناتوانى آفت، پایدارى شجاعت، زهد در دنیا ثروت، و پاكدامنى سپر از بلاست. و رضا به قضا همنشینى نیكوست




2) نهج‌البلاغه قصار شماره 28

وَ قَالَ ( علیه السلام ) : أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ .
و آن حضرت فرمود: برترین زهد نهان داشتن زهد است




3 ) «الحمد لله الذی لا إله إلا هو و له الحمد رب العالمین و صلى الله على محمد نبیه و آله و سلم تسلیما اللهم لك الحمد على ما جرى به قضاؤك فی أولیائك الذین استخلصتهم لنفسك و دینك إذا اخترت لهم جزیل ما عندك من النعیم المقیم الذی لا زوال له و لا اضمحلال بعد أن شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیة و زخرفها و زبرجها فشرطوا .....فقال أنا مدینة العلم و علی بابها فمن أراد الحكمة [المدینة] فلیأتها من بابها ثم قال له أنت أخی و وصیی و وارثی لحمك من لحمی و دمك من دمی و سلمك سلمی و حربك حربی و الإیمان مخالط لحمك و دمك كما خالط لحمی و دمی و أنت غدا على الحوض خلیفتی و أنت تقضی دینی و تنجز عداتی و شیعتك على منابر من نور مبیضة وجوههم حولی فی الجنة و هم جیرانی و لو لا أنت یا علی لم یعرف المؤمنون بعدی و كان بعده هدى من الضلال و نورا من العمى و حبل الله المتین و صراطه المستقیم لا یسبق بقرابة فی رحم و لا بسابقة فی دین و لا یلحق فی منقبة من مناقبه یحذو حذو الرسول صلى الله علیهما و....».

إقبال‏الأعمال،سید بن طاووس ص 295 مزار ، محمد بن المشهدی : ص 578 بحارالانوار ،علامه مجلسی : ج 99 ص 106



ادامه مطلب...
نویسنده : ابراهیم
تاریخ : دوشنبه 28 دی 1394
زمان : ساعت 16 و 00 دقیقه و 30 ثانیه



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir



روزشمار فاطمیه آیه قرآن


پایگاه جامع عاشورا